Kiwi Aerial Shots

KIWI BLOG

drones opnames met een
Arri alexa mini / RED camera

Wat zijn de mogelijkheden en wat komt er allemaal bij kijken

INLEIDING

Het vliegen van een Arri Alexa Mini of RED camera onder een drone is toch wel de heilige graal van de professionele luchtopnames. Helemaal als dit in combinatie is met Anamorphic, of andere Cine lenzen. Om dit te realiseren zijn er verschillende grotere drone opties die een payload van zo’n 10KG aankunnen. Dit gewicht bestaat uit de gimball, de camera en de lens maar ook uit de drone zelf en de accu’s die deze bij zich draagt. Het vliegen met zo’n groot gewicht en waardevolle apparatuur is specialistisch werk dat enkel door gecertificeerde professionals uitgevoerd kan worden om zo de beste shots te krijgen en de veiligheid te garanderen. 

Op deze blog pagina lees je alles over de high-end setup mogelijkheden die wij met Kiwi Aerial Shots aanbieden wbt de gimball, de camera, de lenzen, de duur van een vlucht, de snelheid van de drone en de mogelijkheden die we bieden om de DOP zo veel mogelijk opties te bieden. Meer specifieke informatie en ons portfolio betreffende het vliegen met een Arri Alexa Mini en of RED camera vind je op de Kiwi Aerial Shots Alexa pagina

RED Raven still

KIWI AERIAL SHOTS: STILL VAN RED CAMERA ONDER ONZE MATRICE600

Bekijk de volledige clip op ons Vimeo kanaal

WELKE SETUPS ZIJN ER MOGELIJK

Er zijn meerdere mogelijkheden wat betreft de gimball en camera opties. Bij Kiwi Aerial Shots werken we voornamelijk met de Gremsy H16 gimball. Dit is een lichtgewicht gimball (2.2) kilogram) die wij custom hebben uitgerust met een d-tap aansluiting. Hiermee kunnen we eenvoudig de apparatuur voeden zoals de camera zelf maar bijvoorbeeld ook een lichtgewicht follow focus zoals de Teradek RT-motion. Wat betreft de lenzen raden we bij luchtopnames altijd aan om met lenzen van minder dan 3KG werken. Het gebruik van een Matte box is eigenlijk altijd uitgesloten bij drone opnames aangezien deze te veel luchtweerstand op de gimball en de drone geeft. Andere gimballs die veel gebruikt worden zijn de Movi pro en Ronin MX. Deze laatste is echter alleen een optie als er met kleinere lenzen en een lichtere camera gewerkt kan worden. 

De beste Setup voor de shoot

De beste setup kiezen voor de shoot is niet zo eenvoudig als men denkt. De DOP wil natuurlijk het liefst met exact dezelfde setup vliegen als dat hij op de grond gebruikt maar helaas is dit niet altijd mogelijk. Vaak heeft dit te maken met de grote van de setup die op de grond gebruikt wordt. Hoe groter of langer de setup, hoe meer weerstand deze onder de drone gaat geven wat er voor zorgt dat er bij grote snelheden meer trillingen ontstaan. Dit is vooral één van de belangrijkste punten om rekening mee te houden als er met snelheden van boven de 70km/pu gevlogen moet worden.  Uiteraard is er altijd de mogelijkheid om een nog grotere drone in te zetten met speciale toestemming om een gewicht tot 50KG te tillen. Wat soms ook een optie is als het om grotere setups gaat is de inzet van een helikopter met Cineflex of Shotover systeem. Meer informatie hierover vind je op onze helikopter pagina.

Previous
Next

Vliegtijd en gewicht

De vliegtijd die we hieronder aangeven is de vliegtijd die we op één acculading kunnen vliegen. Hoe lang dit is, is compleet afhankelijk van het gewicht van de drone en dus van de setup die gebruikt wordt. De gemiddelde vliegtijd met de setup die wij veelal gebruiken varieert tussen de 7 en 14 minuten. Uiteraard hebben we altijd meerdere accu sets mee en kunnen we tussendoor doorladen om zo eindeloos veel vluchten op een dag te maken indien gewenst. Het verwisselen van de accu’s kan binnen 2 min gebeuren. 

Twee veelgebruikte setups en vliegtijden:

  • Gremsy H16 +Alexa mini + 2kg lens = 7KG totaal = 9 minuten vliegtijd
  • Ronin MX + RED Scarlet-W + 1 kg lens = 5,2KG totaal = 14 minuten vliegtijd.

Bovenstaande gegevens zijn gemeten op zeeniveau met 15 graden celcius. Bij lagere temperaturen en of in de bergen zal de vliegduur van een accuset aanzienlijk verminderen. 

Video downlink

De video downlink van de drone is logischerwijs enorm belangrijk om voor de camera operator en om de geschoten beelden terug te kijken op de monitoren. Bij Kiwi hebben we twee verschillende systemen waarmee we werken afhankelijk van de setup waarmee we vliegen. Eén van de systemen is de Lightbridge 2 system dat bekeken kan worden via een tablet of via een HDMI output op een extern scherm. Dit systeem heeft in de meeste situaties een bereik van iets meer dan 2km. het andere systeem waarmee we weken is het Animon Connex systeem dat een hoge kwaliteit Full-HD downlink biedt. Het nadeel van dit systeem is het bereik van 500 tot 1000 meter en het extra gewicht dat het geeft aan de complete setup onder de drone.

Controle over de camera

Het instellen van de juiste camera settings is iets dat we in de pre-productie doen. Het veranderen van de instellingen tijdens de vlucht kost tijd en dat is zonde want de accu tijd die we hebben is eigenlijk altijd beperkt. Echter zijn er wel mogelijkheden om instellingen in de lucht aan te passen en hebben we ook controle over de Start-Stop knop van de camera voor de opnames. 

Waar mag je vliegen met deze drones?

Het vliegen van dit formaat drones met meer gewicht vergt de nodige toestemming en certificaten voor de drone, de piloot en het bedrijf. Kiwi Aerial Shots is een volledig gecertificeerd drone bedrijf en kan ook in de meeste Europese landen met een dergelijke setup legaal vliegen. Ook buiten Europa kunnen we veelal toestemming krijgen voor het uitvoeren van onze services en hebben we tot dusver altijd de benodigde papieren weten te regelen bij de lokale autoriteiten. Nederland zelf is eigenlijk een van de landen met de meeste restricties maar ook hier kunnen we op de meeste locaties wel een ontheffing regelen om binnen een CTR  van bijvoorbeeld Eindhoven of Rotterdam te vliegen.  

WAAROM KIWI

Voor het vliegen met een grotere drone heb je niet alleen gespecialiseerde technische mensen nodig maar ook mensen die jaren lange ervaring hebben in de filmindustrie. In de afgelopen acht jaar hebben we met Kiwi al voor vele producties mogen werken. van grootse film producties tot bijzondere unieke producties die custom technieken vereisen. Vooral dit laatste is wat ons bij Kiwi enorm aanspreekt, projecten die grensverleggend zijn, die custom onderdelen vereisen die wij vervolgens zelf ontwikkelen in onze werkplaats en alles in werking zetten om het perfecte shot voor de klant af te leveren. 

INFORMATIE EN CONTACT

Wil je meer informatie over onze luchtopname mogelijkheden met een RED of Alexa mini camera? Bekijk dan onze Alexa pagina over deze high-end drone service of neem direct contact met ons op via onderstaande contactgegevens of vul ons contactformulier in op de Kiwi Aerial Shots contactpagina.