CINAMATIC FPV DRONE OPNAMES
PROFESSIONELE FPV DRONE TEAMS MET GOPRO OF KOMODO-X
Opzoek naar professionele FPV drone operator? Wij bieden high-end FPV opnames aan met professionele FPV drones en camera’s. Wij vliegen FPV Cinelifters met onze RED Komodo-X of gaan voor een kleine FPV setup met GoPro13. Perfect voor opnames dicht op acteurs, kleine snelle bewegingen of voor de beste indoor drone tour voor jouw bedrijf. De grote FPV Cinelifters vliegen wij met of zonder een RS3 gimbal en onze Komodo-X of een Freefly Ember. De kleine FPV drones zijn ontzettend licht en kunnen heel dicht op hun onderwerp vliegen en door de kleinste openingen. Onze FPV drone teams maken de meest unieke beelden die op geen enkele andere manier zijn vast te leggen. Neem contact met ons als je meer wilt weten over alle drone mogelijkheden met onze FPV teams, we horen graag wat voor productie je in gedachten hebt.
"FPV OPNAMES VOOR COMMERCIALS, BEDRIJFSFILMS, SPORT-EVENT OF speelFILM"
CINELIFTER
GOPRO
GOPRO OF KOMODO-X
GROTE CINELIFTER FPV DRONES VS KLEINE CINEWHOOP
Tot voorheen was de keuze aan camera’s op een FPV drone vrij beperkt. Dit vanwege het kleine draagvermogen van de FPV drones. Tegenwoordig is dit compleet anders. De action camera’s als die van GoPro worden steeds beter en ook de FPV drone techniek wordt inmiddels ook op grotere modellen toegepast waardoor ook grotere camera setups en zelfs gimbals bovenop de FPV drones gevlogen kunnen worden. Deze grotere FPV drones staan bekend als Cinelifters. Het gewicht van deze zwaardere FPV Cinelifter drones geeft wel wat limitaties aan de bewegingssnelheid van de drone maar geeft nog steeds ongekende vluchtlijnen met een topsnelheid van 170kmpu! De mees gebruikte camera op onze Cinelifter drone is de RED Komodo-X, veelal met de 9mm laowa lens of een 27mm Nanomorph Anamophic. de Komodo is de ideale camera voor FPV gebruik doordat deze compact, relatief licht en een global shutter heeft. Hiermee filmen we in 6K tot 60fps.
De meest bekende FPV shots worden vaak met een kleine indoor Cinewhoop drone gevlogen met een GoPro zonder omhulsing. Dit is wat we noemen een Naked GoPro. Dit staat voor een GoPro waar alle onderdelen vanaf zijn gehaald om zo alleen het brein, de sensor en de lens over te houden en zo dus het laagst mogelijke gewicht te hoeven vliegen. De beelden van deze GoPro stabiliseren we achteraf met speciale software en zo maken we hoge resolutie beelden tot wel 120 frames per seconde. Dit geeft ons de mogelijkheid om zowel versnelde speed-ramps als slowmotion beelden te gebruiken in de video.
"WIJ BOUWEN CUSTOM FPV DRONES EN CAMERA SETUPS VOOR JOUW UNIEKE AANVRAAG"
VOOR IEDERE PRODUCTIE DE BESTE DRONES EN OPERATORS
COMMERCIALS | CORPORATE | SPEELFILMS | INDOOR DRONE TOUR
Bij Kiwi hebben we inmiddels meer dan 13 jaar ervaring met diverse luchtopname producties in binnen en buitenland. Van helikopters tot opnames met de Inspire 3 en onze heavy-lift drones. De laatste jaren zijn we ons ook steeds meer gaan focussen op FPV drone opnames. Ook hiervoor bouwen we kleine en grote FPV drones zelf en komen we met de beste FPV piloten. Denk aan Kim Hoogervorst, Vladdie de Koning, Lennart van der zouwen en FPV drone piloot Jelmer Poelsma. Met deze FPV operators en een team aan spotters en assistenten hebben we al vele commercials, speelfilms, documentaires en automotive reclames mogen werken.
Ook steeds meer bedrijven en festival producties maken gebruik van FPV drones voor hun bedrijfsfilm of after movie. Binnen kunnen we met de FPV drones eenvoudig langs alle kantoor ruimtes vliegen voor indoor drone opnames en in festivaltenten mogen wij vlak over het publiek vliegen en kunnen we met grote snelheden de energie van het festival laten voelen. In het verleden filmden wij veel festivals met onze Inspire 3 drone of helikopter setups, nu dus ook met onze FPV drone teams! Neem contact op om meer te horen over onze indoor festival mogelijkheden of bekijk eens onze indoor FPV drone pagina.
"GECERTIFICEERD EN VERZEKERD VOOR FILMSETS IN BINNEN EN BUITENLAND"
FPV DRONE WORKFLOW OP SET
RECCE | TEAMS | DRONE | CAMERA | MONITOR
Bij het opzetten van een FPV drone productie komt wellicht meer kijken dan veel producties denken. Allereerst moet er bekeken worden waar de opnames plaatsvinden en met welke camera setup gevlogen gaat worden. Deze laatste bepaald namelijk ook het type FPV drone dat we inzetten en daarmee ook de mogelijkheden wat betreft vluchtlijnen en veiligheid die bij dat type komt kijken. Vliegen we nabij acteurs dan willen we bijvoorbeeld werken met prop-gards en of we binnen of buiten drone opnames maken bepaalt ook de grote van de drone. Ook is een recce vaak aan te raden. Dit om de omgeving van de shoot locatie te bekijken en gevaren en privacy issues in te schatten maar ook om te zien of de de signalen van de drone vrij spel hebben en niet door dikke muren, staalwanden of andere obstakels geblokkeerd worden. Zeker bij indoor opnames is het vaak handig om ook een tech-recce op te zetten en dus enkele testvluchten te maken zonder camera en te zien of het signaal tussen de operator en de drone goed blijft op de vluchtlijn die de regisseur voor ogen heeft.
Het drone team bij FPV drone producties bestaat uit minimaal twee personen en bij de grotere Cinelifter shoots vaak uit een team van drie. in de basis is er altijd een piloot (drone operator) en een spotter. Deze laatste fungeert als een waarnemer en 1AC en assisteert de piloot bij de opnames, met de accu’s en de camera en houdt ook het luchtruim, mogelijke risico’s en alles wat direct naast de piloot op de grond gebeurt in de gaten. De piloot heeft immers een FPV goggle op en kan dus niks in zijn directe omgeving zien. Iemand van de filmset die tegen de piloot dreigt aan te lopen of een producer die blijft praten tegen de piloot wordt door de spotter op afstand gehouden zodat de piloot zich kan focussen op de shots.
Voor de regisseur hebben wij altijd een monitor waarmee live mee gekeken kan worden met de opnames. Bij de kleine Cinewhoop FPV drones zie je dan de beelden die de FPV piloot ook ziet, dit is het beeld van de 03 Air unit en dus niet wat de GoPro vastlegt. Bij de grote Cinelifters is dit de live feed van de camera zelf. Op de grote cinelifter drones zit naast de camera ook een DJI tranmission zender waarmee we op onze 21″ monitor dus de exacte beelden van onze RED Komodo-X kunnen meekijken. Zo kan regie net als met reguliere (drone) opnames meekijken en de piloot aansturen om de gewenste shots te realiseren. naderhand stabiliseren wij de drone beelden met speciale software. Doordat op de FPV drones veelal niet met een gimbal gewerkt wordt zitten er er namelijk veel trillingen in het beeld. Met het gyro bestand uit de camera van de GoPro of RED Komodo kunnen we deze trillingen eruit halen en houden we een smooth plaatje over dat voor de montage gebruikt kan worden.
HEADSETS EN 21" AFKIJK MONITOR
FIRST PERSON VIEW DRONES
HET VERSCHIL TUSSEN FPV EN REGULIERE DRONE
Het verschil tussen een FPV drone en een reguliere drone zit hem in de aansturing en flightcontroler. Dit zorgt ervoor dat je met een FPV drone compleet andere vluchtlijnen kan maken dan met een reguliere drone. Zo blijft een reguliere drone altijd recht hangen als je geen input met de controler geeft, een FPV blijft simpelweg doorvliegen zoals die ging als je opeens alle stick input loslaat. Met een FPV drone kan je ook veel directere input geven over de richting die je op wilt waardoor je heel kort om je onderwerp kan draaien en bijvoorbeeld ook salto’s kan maken, iets dat onmogelijk is met een reguliere drone. FPV staat voor First Person View. Deze drone techniek heet zo doordat de piloot met een FPV bril vliegt waarmee deze een live feed van een tweede camera die op de drone zit binnenkrijgt. Hierdoor vliegt de piloot dus vanuit het perspectief van de drone (FPV) waardoor deze heel precies de vluchtlijn kan bepalen en zo bijvoorbeeld door de kleinste openingen kan vliegen, iets dat bijvoorbeeld veel bij een indoor drone tour gedaan wordt.