IMMERSIVE & SPATIAL FILMPRODUCTIES MET DRONES
DE TOEKOMST VAN 360 en 180-graden VIDEO BELEVING EN IMMERSIVE (DRONE) FILMPRODUCTIES
In de afgelopen jaren heeft virtual reality (VR) zich ontwikkeld van een niche technologie voor gamers tot een steeds krachtige tool in zowel de bedrijfs- als consumentenwereld. Op dit moment is hier voor de meeste mensen nog niet veel van te merken maar met de opkomst van AI zit de technische ontwikkelingen VR in een ware stroomversnelling. Dit geldt voor de platformen waarop deze content wordt afgespeeld zoals VR brillen en grote dome schermen maar ook voor de (AI) software en camera’s waarmee de beelden en techniek achter de VR content wordt gemaakt. VR is wel echt een container begrip geworden en omvat tegenwoordig heel veel meer dan de witte grote skibril waarmee je kan tennissen in de woonkamer. De mogelijkheden van VR en AR (Augmented Reality) voor zowel de bedrijfs als consumenten sector lijken momenteel oneindig! De kans is dan ook groot dat toekomstige AR apparaten de mobiele telefoon compleet gaan vervangen! Dit betekend een enorme omslag op het gebeid van content beleving en dus ook voor de content creatie. Voor de filmindustrie en ons als VR drone opname bedrijf betekend dit dat deze zich ook zal gaan richten op nieuwe begrippen als ‘immersive’ en ‘spatial filming’.
In deze blog duiken we dieper in de technologie van de VR-video ervaring voor gebruikers en de apparatuur die ingezet wordt voor VR filmmakers. Welke platformen zijn er nu en welke camera’s worden er in de huidige VR filmindustrie gebruikt om deze immersive content te creeëren. Onderaan de pagina zijn ook gerelateerde afkortingen te vinden om termen als 6DOF en FOV te duiden. Voor ons als professioneel drone-opnamebedrijf is dit alles een zeer interessante ontwikkelingen omdat de opnames voor de film industrie met enorme uitdagingen gaat komen. Mocht je dan ook opzoek zijn naar een professioneel drone bedrijf met jaren ervaring in VR drone opnames, kijk dan gerust even verder op de rest van onze site of neem direct contact op te vertellen waar je precies naar opzoek bent.
AI DRONE IMAGE BY BLACKMAGIC
KIWI AERIAL SHOTS VR SHOOT IN GUYANA
PROFESSIONELE VR Camera's
BLACK MAGIC URSA CINE | ACHTEL 9x7 | INSTA360PRO | BIG SKY & APPLE VISION PRO CAM
De kracht van immersive VR-video producties ligt in de technologie en de camera’s die worden gebruikt om deze meeslepende ervaringen vast te leggen. Tot zo’n 5 jaar terug was er nog weinig bekend over de ontwikkeling op het gebied van professionele camera’s en lenzen voor spatial en immersive film producties. Sinds de komt van de Apple Vision pro, de SPHERE in Las vegas en de ontwikkeling van het bedrijf META en hun Quest en Orion brillen zien steeds meer mensen wat de toekomst zou kunnen brengen en worden er ook meer geavanceerde professionele camera’s voor immersive 360-graden en 180-graden spatial video gemaakt. Voor ons als drone opname bedrijf is het daarbij altijd de vraag of deze camera’s ook onder een drone of helikopter gevlogen kunnen worden. Moeten we hier wellicht een unieke drone voor bouwen? Hierbij hangt alles af of het om een immersive 360-graden of spatial 180-graden camera gaat maar ook zaken als gewicht en balans met betrekking tot de lens spelen een grote rol. De meeste professionele immersive camera’s zijn namelijk enorm en ook de bijbehorende grote 180-graden lenzen hebben vaak veel gewicht door al het glas.
- Black Magic Ursa Cine 17K 65
De Black Magic Ursa Cine 17K zal een belangrijke camera in de wereld van high-end spatial filmproducties gaan worden. Met een ongelooflijke 17K resolutie (17520 x 8040 sensor) is deze camera een professionele keuze voor het vastleggen van indrukwekkende 180-graden beeld. De camera word in 2025 verwacht en het is nog even afwachten met welke lenzen Black magic gaat komen om stereoscopische opnames voor spatial filming aan te bieden al zijn er al afbeeldingen te zien van de Black magic Ursa Cine 17K met een dual fish-eye lens. De afbeelding van de Black Magic Ursa Cine onder een drone is een AI afbeelding die niet al te serieus kan worden genomen maar het lijkt erop dat wij deze wel onder onze Condor of Alta-X drone kunnen gaan vliegen. Een unieke rig is echter nodig om de props uit het beeld te houden en zodra de camera op de markt is gaan wij bij Kiwi Aerial Shots aan de slag om deze te ontwikkelen. - Insta360 Pro2 & Insta360 Titan
De Insta360 Pro2 en de Insta360 Titan zijn krachtige camera’s die beide gebruikt kunnen worden voor het vastleggen van high-quality 360-graden video’s. De Pro2, bijvoorbeeld, is uitgerust met zes camera’s voor een resolutie opbrengst van 8K. De Insta360 Titan gaat nog een stap verder met 11K resolutie voor 360-graden beelden. Deze camera’s zijn ideaal voor het creëren van meeslepende VR-ervaringen en hebben wij al vele malen ingezet voor professionele VR luchtopnames onder onze drones en onder helikopters. Toch lijkt het dat deze camera’s voor de toekomst niet meer voldoende resolutie kunnen bieden omdat 8K nou eenmaal niet meer voldoet. Het is dus wachten op een nieuwe professionele camera van Insta360 Pro. - Achtel 9×7 Camera
De Achtel 9×7 camera is echt wel een unieke en daarmee ook toonaangevende camera voor professionele filmproducties en wordt nu al ingezet voor de grootste dome schermen op aarde. De camera biedt ongekende resolutie van 18,688 x 14,000. Dit komt met 16 bit RAW footage en met de consequentie dat die ook 11GB per seconden aan data opneemt. Ook deze Achtel 9×7 camera is al eens gevlogen op een custom build drone en kan zowel gekocht als gehuurd worden. Dit komt dan wel met een prijskaartje van €300.000 koop of €30.000 aan huur per week. - BIG SKY Camera voor de Las Vegas Sphere dome.
Een van de andere meest geavanceerde fish-eye cameras is de BIG SKY camera. deze is speciaal ontwikkeld voor opnames die gebruikt worden voor de Sphere in Las Vegas. Een Giant Screen bioscoop die in 2023 openging en alle voorgaande dome theaters doet verschrompelen. Zo kent dit theater alleen al 167.000 speakers! Deze Big Sky camera komt ook met een resolutie van 18K en maakt gebruik van een dome vormige opstelling om 180-graden beelden vast te leggen. - Apple Submerged Camera voor Apple Vision Pro
Met de komst van de Apple Vision pro moest Apple ook laten zien wat de mogelijkheden voor filmmakers zijn op het gebied van immersive spatial 3D film. Om dit te doen hebben ze een eigen filmproductie opgezet voor de film Submerged en voor de opnames een eigen spatial dual fisheye camera ontwikkeld. De Apple Vision pro is één van de meest geavanceerde VR-brillen die momenteel beschikbaar is. De making of video van Apple die hieronder te zien is laat goed zien wat de nieuwe uitdagingen voor spatial filmmakers gaat worden. Dit geld voor zowel de regisseur, de acteurs als de set waarin de opnames plaatsvinden en natuurlijk hoe de camera bedient moet worden aangezien bijna alles in beeld komt. Iets dat ook voor toekomstige drone opnames met deze Spatial camera’s een uitdaging gaat worden. Bekijk ook de ervaring van Brian Tong die de Submerged Apple film heeft bekeken. Ook de comments onder zijn video van andere kijkers laat goed zien hoe levendig deze nieuwe manier van film kijken gaat worden in de toekomst.
NEEM CONTACT OP IMMERSIVE 360 of 180 graden DRONE OPNAMES
Je kan ons altijd mailen of bellen met al je vragen hebt over de mogelijkheden van spatial en immersive drone opnames. Onze contactgegevens vind je in de footer van deze site of op onze contactpagina. Je kan ook eenvoudig een bericht sturen via het contactformulier en we komen vandaag nog bij je terug!
VR BRILLEN EN DOME SCHERMEN
APPLE VISION PRO | META QUEST | ORION | LAS VEGAS SPHERE
Voor de gebruikers van deze toekomstige VR content zijn er verschillende manieren van hoe wij deze tot ons nemen. Hierin zijn namelijk verschillende manieren te onderscheiden die ieder een eigen beleving met zich meebrengen. Zo heb je op de eerste plaats een verschil tussen 180-graden en 360-graden content. Dit geeft aangeeft waar de content zich begeeft. Bij 360-graden beeld is deze overal om ons heen en kunnen we als kijker vrij rondkijken met ons hoofd. Bij 180-graden beeld is de content enkel voor ons maar wel in een grote beeld hoek waardoor we nog steeds compleet immersed voelen en ook nog vrijheid hebben om om ons heen te kijken. Een tweede verschil is of de content in 2D of 3D opgenomen is. Bij 3D content zijn de film opnames stereoscopisch en dus met twee lenzen naast elkaar geschoten. Zo worden de opnames vastgelegd zoals ook onze ogen de wereld aanschouwen. Nu is er sprake van spatial content. Voor drone opnames is de inzet van dual lenzen en dus wel of geen spatial video meestal niet zo relevant. De afstand van de drone tot het onderwerp van de film is vaak dusdanig ver weg dat het verschil tussen het linker en rechter oog verwaarloosbaar is. Bij de 360-graden drone opnames die wij tot nu toe maken filmen wij dan ook vaak monoscopisch. Het verschil in monoscopisch op stereoscopisch is ook vaak het verschil tussen content voor de VR brillen waar stereoscopisch de voorkeur heeft en de grote DOME schermen waar monoscopisch de voorkeur heeft. Hieronder een opsomming van de verschillende mogelijkheden om hedendaagse immersive content op te kijken als consument.
Meta Quest 3
De Meta Quest 3 is de nieuwste VR-bril van Meta en is echt een upgrade vergeleken met de vorige Quest brillen. De Quest 3 biedt allerlei mogelijkheden van diverse VR spellen tot het kijken van een film op een scherm dat zo groot is als je zelf wilt. Ook het kijken van volledige 360-graden films kan op de Quest 3 al voel je hier al wel dat je eigenlijk een nog hogere resolutie wilt. De Meta Quest 3 heeft een resolutie van 2064 x 2208 per oog en een verversingssnelheid van 120 Hz. Hiermee levert deze snellere prestaties dan zijn voorgangers, evenals verbeterde functies voor mixed-reality-toepassingen en waar voorheen de echte wereld om de gebruiker nog in zwart wit te zien was kan deze de wereld en ook zijn eigen handen in kleur bekijken zonder al te veel latency problemen. Een bericht versturen op je mobiel of een kop koffie pakken tijdens het gebruik van de META Quest 3 is geen probleem meer.
Orion Glasses van META
De Orion glasses van Meta zijn een opkomende technologie die nog verder gaat dan de traditionele VR-brillen als de Quest 3. Deze slimme brillen, ontworpen voor de toekomst van augmented reality, beloven de mogelijkheid om VR en AR naadloos te integreren in de echte wereld en zullen mijn inziens ook echt de mobiele telefoon gaan vervangen. Het potentieel dagelijks gebruik is echt enorm, aangezien gebruikers hun fysieke omgeving kunnen blijven zien terwijl ze tegelijkertijd worden ondergedompeld in een virtuele wereld. Alles waar je naar kijkt kan je informatie over opvragen, en iedereen kan zijn eigen virtuele laag over de bestaande wereld leggen.
Apple Vision Pro
De Apple Vision Pro is de vlaggenschip VR-bril van Apple, en het biedt een ongekende visuele en audio-ervaring. Met de Apple Vision Pro kunnen gebruikers films en VR-video’s bekijken in een 20K resolutie die nauwelijks te onderscheiden is van de werkelijkheid. Voor film- en videomakers biedt dit nieuwe mogelijkheden om ultra-realistische en indrukwekkende content te creëren die past bij de verwachtingen van deze opkomende technologie. Films op de Apple Vision pro kunnen in 360-graden, 180-graden en in 2D of 3D bekeken worden en mensen kunnen zich dus compleet laten onderdompelen in een fantastische natuur documentaire of de hoogst mogelijke spanning voelen bij een triller film waarbij je zelf ook verstopt naast de hoofdpersoon zit.
LAS VEGAS SPHERE
De Las Vegas Sphere is weer een compleet andere manier van immersive video bekijken. Deze sphere is Las vegas is een enorme bol waarop de beelden die de bezoekers zien op een enorm groot DOME scherm geprojecteerd worden in 180gaden rondom. De Sphere heeft deze wereld van dome projecties opnieuw op de kaart gezet want wereldwijd waren er vele van deze dome film theaters maar staan in de film productie eerder bekend als Giant Screen Cinema. Deze Giant Screen bioscopen zoals het Omniversum in Den Haag in Nederland hebben vaak nog een lage resoltie beeld van 4K of zelfs HD. Met de komst van de Sphere is en alle nieuwe VR brillen waarop Spatial
"20K RESOLUTIE DRONE OPNAMES VOOR DE NIEUWSTE VR HEADSETS"
DE TOEKOMST VAN VR VOOR DE FILMINDUSTRIE
SPATIAL EN IMMERSIVE FILMPRODUCTIES EN DRONE OPNAMES
De komende jaren zal er zich enorm veel gaan ontwikkelen op zowel het gebied van VR goggles, Augmented reality brillen en aan de video productie kant aan camera;s, software en content die voor deze hardware gemaakt gaat worden. Ik denk dat het vooral aan de consument zal zijn welke kant we over 20 jaar op zijn gegaan. De consument gaat de komende jaren vele vormen van immersive VR en spatial video content ervaren. Deze ervaringen komen met een mening die al vrij snel bepalend zal zijn voor waar we met de filmindustie naartoe gaan. En vergeet niet, 3D films in de bioscoop, 3D televisies en heel wat jaren terug met en rood-groene bril een tijdschrift bekijken bestaat echt al jaren maar de consument loopt er voorals nog niet helemaal warm voor. De technische ontwikkeling van de laatste jaren lijkt met de komst van augmented reality en super hoge resolutie beeld wel verandering te gaan brengen. Bij Kiwi Aerial Shots volgen we deze ontwikkelingen op de voet en hebben regelmatig contact met professionals wereldwijd en zien wij ook zeker de enorme potentie van immersive 360-graden en spatial 180-graden content voor de consument. Met geavanceerde drone-technologie kunnen we luchtbeelden vastleggen die niet alleen visueel verbluffend zijn, maar ook een diepere verbinding creëren met het publiek. Of het nu gaat om een bedrijfsfilm, een commercial, een natuur documentaire of full feature film, Kiwi Aerial Shots is klaar om de VR-videoproductie naar een nieuw niveau te tillen.
VR FILM AFKORTINGEN
TERMEN EN BEGRIPPEN IN DE WERELD VAN IMMERSIVE, INTERCATIEVE EN RUIMTELIJKE FILM PRODUCTIES
VR – Virtual Reality
Betekenis: Virtuele realiteit, een technologie die een volledig digitale omgeving creëert die de gebruiker kan ervaren door bijvoorbeeld een VR-bril of headset.
AR – Augmented Reality
Betekenis: Augmented reality, waarbij digitale informatie (zoals beelden, tekst of geluid) wordt overlaid op de echte wereld, meestal via een smartphone of AR-bril.
MR – Mixed Reality
Mixed reality, een technologie die elementen van zowel VR als AR combineert. Het voegt digitale objecten toe aan de echte wereld, maar deze objecten kunnen ook interactie aangaan met de echte wereld in real-time.
HMD – Head-Mounted Display
Betekenis: Een display dat op het hoofd wordt gedragen, zoals een VR-headset of AR-bril, waarmee gebruikers visuele informatie kunnen ervaren in een virtuele of gemengde omgeving.
FOV – Field of View
Betekenis: Het gezichtsveld, oftewel het gebied dat een gebruiker kan zien via een VR- of AR-headset. Een breder FOV zorgt voor een meer immersieve ervaring.
6DOF – Six Degrees of Freedom
Betekenis: Verwijst naar de mate waarin een gebruiker in een virtuele ruimte kan bewegen. Zes vrijheidsgraden omvatten voorwaarts/achterwaarts, omhoog/omlaag, links/rechts (translatie) en rollen, draaien, kantelen (rotatie).
3DOF – Three Degrees of Freedom
Betekenis: Beweging in drie richtingen (rol, pitch en yaw), zonder dat er fysiek van plaats gewisseld wordt. Dit komt vaak voor bij goedkopere VR-systemen waarbij alleen de hoofdbewegingen gedetecteerd worden.
Gaze – Gaze-based Interaction
Betekenis: Interactie die afhankelijk is van waar de gebruiker naar kijkt. Het wordt vaak toegepast in VR- en AR-toepassingen, waarbij de gebruiker de interface kan bedienen door simpelweg naar bepaalde objecten te kijken.
Immersive Film
Betekenis: Immersive film verwijst naar films die zijn ontworpen om de kijker een gevoel van ‘onderdompeling’ te geven, vaak door gebruik te maken van 360-graden video, VR, AR of andere interactieve filmtechnieken die het publiek in de ervaring trekken.
360° Video
Betekenis: Video opgenomen met camera’s die 360 graden rondom de camera kunnen vastleggen, wat een volledige visuele ervaring biedt voor de kijker, vaak bekeken via VR-headsets of speciale apps.
Spatial Filming / Spatial Cinema
Betekenis: Een filmtechniek die gebruikmaakt van ruimte en locatie in een drie-dimensionale context. Dit kan betrekking hebben op 360-graden video, VR-films, of filmproducties die speciaal zijn gemaakt om een ruimtelijke ervaring te creëren waarbij de kijker niet alleen naar een scherm kijkt, maar zich ‘in’ de scène bevindt. Dit kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op spatial audio en omgevingsgeluid.
VR Cinema – Virtual Reality Cinema
Betekenis: Een filmervaring die volledig in Virtual Reality (VR) wordt gepresenteerd, waarbij de kijker een virtuele omgeving betreedt en het verhaal in 360 graden ervaart. VR Cinema maakt gebruik van VR-headsets zoals de Oculus Rift of HTC Vive.
Immersive Sound / Spatial Audio
Betekenis: Een audio-techniek die gebruikmaakt van 3D-geluid en positionering om de kijker te omhullen met geluiden uit verschillende richtingen. Dit wordt gebruikt in immersive cinema en VR/AR-ervaringen om een realistische geluidsomgeving te creëren, waardoor de kijker zich volledig in de film bevindt.
Autostereoscopic
Betekenis: Technologie die 3D-beelden zonder de noodzaak van speciale 3D-brillen creëert. Dit wordt soms toegepast in bioscopen of op speciale schermen voor 3D-ervaringen zonder extra apparatuur.
NEEM CONTACT OP VOOR JOUW IMMERSIVE FILM PRODOCTIE MET DRONES
Neem via onderstaande mogelijkheden contact met ons op over jouw immersive filmproductie en de drone opnames die wij daarvoor kunnen maken. Je kan ons altijd vrijblijvend bellen en om al je vragen te stellen. Wij denken super graag mee in de mogelijkheden om jouw spatial drone opnames veilig, legaal en op de beste manier mogelijk uit te voeren.