PROFESSIONELE
DRONE CAMERA'S

VEEL GEBRUIKTE DRONE CAMERA'S BIJ
HIGH-END FILM PRODUCTIES

INLEIDING

Verschillende filmproducties stellen verschillende eisen aan de camera de gebruikt gaat worden. Ieder camera heeft weer zijn eigen plaatje, look and feel, specs en mogelijkheden waardoor de camera body die gebruikt wordt zeer bepalend is voor een filmproductie. Onder onze drones kunnen we verschillende camera’s hangen zodat ook de luchtopnames naadloos aansluiten op de rest van de filmproductie. Naast de body, bereik je dit namelijk ook door voor de luchtopnames dezelfde lenzen te gebruiken als voor de grond productie. En natuurlijk, er kan in de post-productie veel naar elkaar toegetrokken worden zoals dat heet, maar de color grader (en het budget) doe je toch vaak het grootste plezier als voor alle opnames dezelfde camera en lenzen gebruikt worden. 

Op deze Kiwi drone blogpagina willen we je meenemen door veel gebruikte camera’s die gevlogen worden onder heavy-lift drones als de Alta-X, onze zelfgebouwde Kiwi Condor, de Matrice600 of Inspire 2. Dit jaar verwachten wij hier ook de  DJI Inspire 3 aan onze drones toe te voegen die met een DJI Zenmuse X9 of X10 camera zal uitkomen. 

OPZOEK NAAR EEN PROFESSIONEEL DRONE TEAM, VOOR JOUW PRODUCTIE?

Kiwi Aerial Shots is een volledig Europees gecertificeerd drone bedrijf voor cinematografische luchtopnames. Wij zijn in te zetten voor diverse filmproducties waarbij we drones van de DJI Inspire 2 met een Zenmuse X7 camera tot en met de heavy-lift drone voor setups als de ARRi Alexa mini, Sony Venice 2 of RED camera kunnen plaatsen. Camera specs zijn te vinden op deze pagina maar voor productionele drone mogelijkheden kan je het beste contact opnemen via onderstaande contact pagina knop.

ARRI Alexa Mini met Anamorphic lens

DE ARRI ALEXA MINI

De ARRI Alexa mini is misschien wel de meest gebruikte camera als het gaat om high-end film producties waarbij ook high-end drone opnames gemaakt worden. De ARRI Alexa mini is namelijk relatief compact, lichtgewicht en heeft veel handige functies die hem zeer geschikt maken voor professionele drone opnames. 

De ARRI Alexa mini komt met een serie aan verschillende lens mounts wat het mogelijk maakt om lenzen te gebruiken met een B4 video mount, EF mount of de ARRI LPL Signature Primes. De ARRI Alexa mini is vrij hufter proof, kan in temperaturen van -20 tot +45 graden Celsius werken, heeft sealed electronics en is daarom ‘splash & dust proof ‘. 

De ARRI Alexa Mini heeft drie ingebouwde FSND filters te weten 0.6 – 1.2 – 2.1 Dit is voor drone opnames met deze camera enorm handig zodat er geen verschillende ND filters op de lens geschroefd hoeven te worden. Dit betekend dat de gimbal ook niet steeds opnieuw uitgebalanseerd hoeft te worden wat de workflow enorm bevordert. Ook het aanbrengen van de ARRI MVF-1 multi viewfinder is eenvoudig en dus erg handig bij gebruik van deze camera onder een drone. Dit is namelijk nodig als er snel een playback voor de regisseur geregeld kan worden mocht de directer monitor geen playback functie hebben. 

Verder is de ARRI Alexa mini echt gemaakt met het idee om eenvoudig en gebruiksvriendelijk in te zetten onder drones, een onderwaterbehuizing, car-2-car gimbals en andere locaties met weinig ruimte. Volgens ARRI zelf is de Mini echt gemaakt om de hoogst mogelijke kwaliteit op werkelijk iedere locatie te kunnen bieden. 

ARRI ALEXA MINI onder een van onze heavy-lift drones met PRIME lens.

TECHNICAL SPECS - ARRI ALEXA MINI

  • Sensor type: Super 35 format ARRI ALEV III CMIS sensor with bayer pattern color filter array. 
  • Sensor resolution: 3424 x 2202 / 28.25 x 18.17mm en een diameter van 33.59mm. 
  • Sensor rame rates: 0.75 – 200 fps 
  • Gewicht van de body met PL lens mount: 2.3 KG
 
 
  • S16 HD: 1600 x 900 
  • HD: 2880 x 1620 
  • 2K: 2868 x 1612 
  • 3.2K: 3200 x 1800 
  • 4K UHD: 3200 x 1800 
  • 4:3 2.8K: 2880 x 2160 
  • 2.39:1 2K 
  • Ana.: 2560 x 2145 
  • HD Ana.: 1920 x 2160 
  • ARRIRAW 16:9 2.8K: 2880 x 1620 
  • Open Gate 3.4K: 3424 x 2202

 

Dynamic range: 

14+ stops over de gehele ISO range van EI 160 to EI 3200 gemeten op de ARRI Dynamic Range Test Chart (DRTC-1)

 

Recording formats:

  • MXF/ARRIRAW 
  • Apple ProRes 4444 XQ 
  • Apple ProRes 4444 
  • Apple ProRes 422 HQ 
  • Apple ProRes 422 
  • Apple ProRes 422 LT
  • Recording media
  • CFast 2.0 Cards
  • Recording Frame rates:
  • ProRes HD: 0.75 – 200 fps 
  • ProRes S16 HD: 0.75 – 200 fps 
  • ProRes 2K: 0.75 – 200 fps 
  • ProRes 3.2K: 0.75 – 60 fps 
  • ProRes UHD: 0.75 – 60 fps 
  • ProRes 4:3 2.8K: 0.75 – 50 fps 
  • ProRes 2:39:1 2K Ana.: 0.75 – 120 fps 
  • ProRes HD Ana.: 0.75 – 120 fps 
  • MFX/ARRIRAW 16:9 2.8K: 0.75 – 48 fps 
  • MFX/ARRIRAW 3.4K Open Gate: 0.75 – 30 fps

 

 

Color output

  • Rec 709
  • Rec 2020
  • Log C
  • Custom Look ARRI Look file ALF-2
 
 

Wit Balans:

Manual and auto white balance, adjustable from 2000K to 11000K in 10K steps. Color correction adjustable range from -16 to +16 CC 1 CC corresponds to 035 Kodak CC values or 1/8 Rosco values

 

Image outputs:

  • 1x proprietary signal output for MVF-1 viewfinder 
  • 2x SDI Out: 1,5G (SMPTE ST292-1), 3G (SMPTE ST425-1, ST425-3), 6G & DL 6G (SMPTE ST2081-10, ST2081-11) uncompressed video with embedded audio and metadata

 

Lens Squeeze factor:

1.00 / 1.30 / 2.00

 

Lens Mounts: 

  • Titanium PL lens mount with LBUS connector
  • LPL lens mount with LBUS connector
  • PL lens mount with Hirose connector
  • EF Mount (LBUS)
  • EF lens mount
  • B4 lens mount with Hirose connector
  • Leitz Cine Wetzlar M lens mount
  • Focal lengt Depth:
  • PL mount: 52 mm
  • LPL mount: 44 mm

DJI ZENMUSE X7

De DJI Zenmuse X7 camera is op dit moment de beste camera die onder de DJI Inspire 2 drone kan. De enige Cinematografische drone van DJI waarbij je een camera met verschillende lenzen kan gebruiken. De DJI Zenmuse X7 is het vervolg op de DJI Zenmuse X5s camera en is echt een hele stap vooruit. De Zenmuse X7 heeft een Super 35 sensor en geeft de mogelijkheid om in 5.2K in Apple proces of 6K met CinemaDNG drone opnames te maken. Verder is de Dynamic range van 12.8 stops op de Zenmuse X5s naar 14 stops op de Zenmuse X7 camera. 

De Zenmuse X7 heeft een ingebouwd gimbal systeem die dus eenvoudig onder de DJI Inspire 2 drone geplaatst kan worden. De lens Mount van de camera is een DJI DL-mount systeem. Dit is een lichtgewicht mount om zo de vliegtijd van de Inspire 2 drone te verbeteren. De Zenmuse X7 weegt met lens zo’n 630 gram. Bij drones telt het gewicht van ieder gram en het was belangrijk om de Inspire 2 drone met deze X7 camera onder de 4KG te houden. Dit in verban met de Europese drone regelgeving.

 

  • Zenmuse X7 Camera diameter: 58mm
  • Zenmuse X7 Focal length distance: 16,84mm
  • Zenmuse X7 Weight without lens: 449 gram 

 

Vanuit DJI zijn er vier lenzen gemaakt voor de Zenmuse X7 drone camera. Een 16mm, een 24mm, een 35mm en een 50mm. Al deze X7 lenzen hebben een max appature van 2.8. Laowa heeft ook nog een lens uitgebracht met DL-mount en dat is de 9mm. Ook deze lens heeft een max appature van 2.8 en moet manueel ingesteld worden.  Meer informatie en tabellen over de Zenmuse X7 kan gevonden worden op de DJI website: https://www.dji.com/nl/zenmuse-x7

RED CAMERA

Naast onze ARRI Alexa Mini, Zenmuse X7 kunnen we ook met een RED camera luchtopnames maken. RED heeft hierin meerdere camera boys waarmee gevlogen kan worden. Zelf hebben wij bij Kiwi aan RED Raven camera maar ook de RED MONSTRO en RED Komodo zijn camera’s die wij regelmatig gevlogen hebben voor de grotere film producties.

De RED Komodo is een compacte camera die hierdoor zeer geschikt is voor de inzet onder onze drones. De RED Komodo heeft een Super 35 sensor en ka hier mee t/m 6K resoltie filmen in 40fps. De Red komod heeft Build in Wi-Fi voor het instellen van e camera, USB-C aansluiting en HDMI uitgang voor het doorsturen van het beeld signaal van de drone naar de camera operator en Director monitor op de grond. 

Onze RED Raven is ook een populaire camera als het komt op drone opnames. Dit omdat de body relatief klein en licht is vergeleken met de andere RED camera’s. De RED Raven camera heeft een Super 35 sensor en kan tot 4.5K resolutie filmen in 120fps. Deze camera kan zelfs tot 240fps filmen in 2K resolutie. 

De RED MONSTRO is de grootste en meest powerfull camera in de RED line-up. Hij heeft een Full-Frame 8K sensor en kan 8K in 60fps schieten. De camera heeft een dual Mini-mag slot voor extra opslag capaciteit maar is dus ook wel een wat zware camera voor drone opnames. Echter kunnen onze Kiwi heavy-lift drones al deze boys tillen maar zal er bij de zwaardere RED MONSTRO zeker wel gekeken moeten worden naar de lens keuze en of extra gewenste lens motoren voor focus en f iris controle van de lens.  

 

Meer info over RED camera’s? Bekijk de RED website of neem contact met ons op om alles te horen over de mogelijkheden van een RED camera onder onze Heavy-lift drone. 

RED MONSTRO drone productie

SONY VENICE 2

Ook de Sony Venice camera’s zijn soms onder een drone te vinden voor de grotere filmproducties. De Sony Venice 2 is een high-end camera body en heeft een Full-frame sensor waarvan het model MPC-3626, opnames in 8.6K resolutie kan maken. 

De Sony Venice 2 kan tot wel 300fps opnames maken in een resolutie van 4K en met een resolutie van 8K kan deze nog steeds in 120fps filmen. De Sony Voice 2 heeft een 15+ Dynamic Range en ondersteund de Recording formats: X-OCN, ProRes4444 & RAW.  De body van de Sony Venice 2 heeft een gewicht van 4.2KG.

Meer info over deze camera vind je op de Sony website of neem direct contact met ons op voor meer informatie over het inzetten van een Sony Venice 2 camera onder onze drones.